DIESEL…

 

Dízelautók problémája diákszemmel

Mi lesz apu tádés golfjával, ha kitiltják a dízel autókat kishazánk városaiból is?

Ez a kérdés vetődött fel bennem akkor, amikor a Totalcar egyik cikkét olvastam a dízel autók Budapestről tervezett kitiltásával kapcsolatban, hiszen már a főpolgármester is fontolgatja a kérdést, és óva inti a lakosokat az ilyen gépjárművek üzemeltetésétől.

„Jó, jó, de mi ez a kereszteshadjárat a dízelek ellen?” kérdezheti magában az olvasó, melyre nagyon egyszerű a válasz, a dízel motorban az üzemanyag sokkal nagyobb szemeket képez, amelyek nem tudnak elégni teljesen vagy tökéletlen égésnek esnek áldozatául, így képződik a korom, ami rákkeltő, mint az odaégett pirítóson éktelenkedő szén.

Ez az egész dolog 2009-ben kezdődött az EURO V besorolással, amely az előző szabványhoz képest is radikálisan csökkentette a dízel autók megengedett károsanyag-kibocsájtását. Ez idő előtt még nagyink vígan vehetett magának egy új Polot SDI motorral, vagy nagybátyánk egy PD elemes Passatot, de hol vannak már azok az idők? Ekkor kezdett szárba szökkenni az az ötlet a VW csoportnál, hogy a mérőpadon hamis értékeket produkáló autókat gyártsanak, és ebből is lett a pár éve olyan nagy port kavaró botrány. Mert azok az emberek, akik ezeket a törvényeket írják a legtöbb esetben nem mérnökök, hanem jogászok, vagy környezetvédők. Hiába a sok előírás, a mérnökök mégse lesznek képesek olyan autókat készíteni, mint régen. Erre egy egyszerű példa a downsizing, vagyis méretcsökkenés, mely azon az analógián halad végig, hogy kisebb méret = kevesebb károsanyag-kibocsájtás. Ami igaz is, de hátulütője a kisebb motor = kisebb teljesítmény arány is. Ennek a hátránynak a kiküszöbölésére kezdtek el terjedni a turbófeltöltővel ellátott benzinesek, mert a gyártók a dízelmotorok  nyomatékosságát próbálták meg visszaadni kis térfogatú, turbófeltöltővel ellátott benzinesekkel. Elég furcsa látni egy Suzuki Vitarát egy literes motorral, vagy egy Ford Focust szintén egy literes ecoboost-nak becézett konstrukcióval. Hiába, ezek a motorok bár korszerűek, jól hangoltak és a turbó ellenére pörgősek, a kis 3 hengeres 4 ütemű motort mégis a legtöbben az ősmagyar Swiftből ismerik, a Start-Stop rendszer is olyan ezekben az autókban mintha egy Wartburgot láttunk volna el egy ilyen korszerű elektronikával.

Én nem vitatom a dízelautók egészségre kifejtett negatív hatását, de be kell látnunk, hogy még nincs olyan eszköz a zsebünkben, amellyel újra alkothatnánk olyan autókat, melyek fenntarthatók, jó menetdinamikával rendelkeznek, és legalább annyira szeretik majd őket még rozsdás ócskavasként is, mint apu az öreg golfot.

Lábjegyzet:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Turb%C3%B3felt%C3%B6lt%C5%91
https://hu.wikipedia.org/wiki/D%C3%ADzelmotor

Barna István

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.